Altibox faktura

Spørsmål & svar

KID og konto på Mine Sider*
Fjerning av momsfritak fra 1. mars 2023

Prisendring grunnet fjerning av momsfritak

Myndighetene har fjernet momsfritaket for elektroniske nyhetstjenester. Fra 1. mars må vi dermed fakturere full moms på produktpakken du har hos oss.

Vi er lei oss for at prisen hos både oss og andre må endres på grunn av beslutningen myndighetene har gjort. Frem til nå har rundt ti prosent av totalsummen vært fritatt for moms. Den øvrige summen betaler du allerede moms for. Nå har altså myndighetene avgjort at det skal betales moms for hele beløpet.

Under kan du lese mer om hva som er bakgrunnen for prisendringen og hvordan det påvirker deg.

Slik blir prisendringene:

Altibox Standard, Altibox Medium, Altibox Extra og Altibox Pluss får en økning på 27 kroner inkludert moms.

Altibox Mini og Altibox Mikro får en økning på 22 kroner inkludert moms.

Vi gjør oppmerksom på at du har rett til å si opp abonnementet ditt som en følge av prisendringen, med virkning fra tidspunktet endringen trer i kraft.

Kunder som har inngått en avtale med bindingstid etter 1. januar 2023 vil først få prisøkningen etter at bindingen er utløpt.

AvtaleGiro og eFaktura

Med en kombinasjon av AvtaleGiro og eFaktura slipper du å tenke mer på betaling av regningen fra din Altibox-leverandør. Du slipper også fakturagebyr.

Norske banker har innført en ny ordning for eFaktura. Det betyr at du må gi generell aksept for eFaktura inne i nettbanken din, for å kunne motta eFaktura fra Altibox.

Logg inn og se din faktura*

AvtaleGiro oppretter du også i nettbanken din. Det er lurt å sette maksbeløpet høyere enn din første regning fra Altibox. Husk at regningen inkluderer filmleie og tilleggspakke, hvis du har bestilt dette. Med AvtaleGiro betaler du aldri mer enn du skal hver måned.

Prøv AvtaleGiro og eFaktura i din nettbank

Purring eller inkasso?

Purring og inkasso:

Hva skjer når betalingen blir forsinket?

Til info: Vi følger forsinkelsesrenter og purregebyr satt av staten. Disse oppdateres med jevne mellomrom, per 1.7.23 er de henholdsvis 11,75% og 35 kroner. Du kan lese mer om dette her og her.

Purregebyr

Hvis du har betalt en av de siste dagene, men likevel har fått purring via sms, brev eller elektronisk, kan du se bort fra purringen. Når betalingen er så mange dager forsinket at purringen har gått ut, påløper det et purregebyr på kr 35.

Betalingsavtale

Hvis du skylder mer enn du kan betale på kort sikt, men ikke har fått inkassokrav, kan du sjekke med din Altibox-leverandør om du kan få en betalingsavtale.

Inkasso

Dersom regningen din har gått til inkasso, må du kontakte inkassoselskapet for å avtale en løsning. Finn kontaktinformasjon på siste brev fra dem.

Se din faktura på Mine Sider*
Fakturaforklaring

Fakturaene fra Altibox kan se litt forskjellige ut, avhengig av hvilken Altibox-leverandør du har.’

 

Oppbygning av fakturaen

For de fleste Altibox-leverandørene gjelder det at første side av fakturaen viser totalbeløp med opplysninger om kundenummer, abonnent og betalingsdetaljer som KID og kontonummer.

På siste side står vanligvis Altibox-produktene dine, fordelt på månedens kostnad til internett, tv og evt. telefoni.

Logg inn og se din faktura*

Fakturaspørsmål Bedrift?

Fakturaformat:

Hvordan ønsker du fakturaen?

Altibox tilbyr gratis og miljøvennlig eFaktura og AvtaleGiro. Dette finner du på Min Bedrift.

Ta kontakt med oss hvis du ønsker faktura som EHF eller e-postfaktura.

Er bedriften en nasjonal bedrift med flere avdelingskontor, leverandør eller operatør kan dere kontakte oss her.

Endre fakturaadresse:

For å endre fakturaadresse på bedriftens Altibox-abonnement, må dere kontakte oss.

Er bedriften en nasjonal bedrift med flere avdelingskontor, leverandør eller operatør kan dere kontakte oss her.

Kopi, utskrift og saldo:

Har du behov for kopi av faktura eller oversikt over saldo kan du logge inn på Min Bedrift. For kontoutskrift må du ta kontakt med kundeservice hos oss.

Husk at du må være juridisk eier, registrert regnskapsfører eller ha skriftlig fullmakt.

Er bedriften en nasjonal bedrift med flere avdelingskontor, leverandør eller operatør kan dere kontakte oss her.

Fakturaforklaring:

Denne forklaringen skal hjelpe deg å forstå hva fakturaen gjelder, og hva du betaler for. For spørsmål om priser må du ta kontakt med kundeservice.

Under finner du et eksempel på en faktura med flere tjenester. Din faktura kan ha færre eller andre produkter. Dine fakturaer og saldo finner du på Min Bedrift. Ta gjerne kontakt med vår kundeservice hvis du har andre spørsmål om din faktura.

Første side av fakturaen viser totalbeløp med oppsummering av dine tjenester, kundenummer og betalingsdetaljer som KID og kontonummer.

De påfølgende sidene viser detaljert fakturagrunnlag.

 

Fakturaforklaring2
  1. Kundenummer
    Ditt åttesifrede nummer hjelper oss å identifisere deg. Fint om du har kundenummeret tilgjengelig når du kontakter oss.
  2. Produkter
    Oversikt over de produktene du har hos Altibox Bedrift. Produktene er spesifisert under fakturagrunnlag.
  3. eFakturareferanse
    Du trenger dette referansenummer dersom du skal opprette eFaktura eller AvtaleGiro i din nettbank. eFakturareferanse er de åtte første siffer av KID. Avtalegiro referanser er hele KID.
  4. Betalingsfrist
    Dersom du betaler fakturaen etter denne datoen må du betale renter som kommer på din neste faktura.
  5. Beløp
    Den totale summen som skal betales. Se fakturagrunnlag for mer detaljer.
  6. Kontonummer
    Alle innbetalinger skal betales til oppgitt kontonummer. Husk KID-nummeret ved innbetaling.
  7. Spesifisering
    Kunder vil kunne se sine samband og produkter på de påfølgende sidene.
  8. Sum
    Kostnaden for gjeldene kunde.