Selvhjelp TV & underholdning

Hvordan kan du bruke dine valgfrie poeng? Har du sort tv skjerm?
Finn din selvhjelpsguide under.

Hvilken Altibox tv-løsning har du? Hvis du fikk dekoderen din før juni 2021, skal du velge Huawei Q22.

Modell A

Den splitter nye tv- og strømmeboksen Altibox TV Modell A kan benyttes både som kablet dekoder, trådløs enhet og som dekoder utenfor hjemmet.

Følg denne guiden hvis har spørsmål om installasjon og oppsett.

Oppsett og bruk av fjernkontrollen til Modell A

Altibox-fjernkontrollen har en mengde funksjoner og kan styre både tv og dekoder. Les mer om hvordan du får mest mulig ut av din fjernkontroll. Flere av forklaringspunktene har video med instruksjoner.

Forklaring til hver av knappene til fjernkontrollen

Knappene på fjernkontrollen

modella-v2-fjernkontroll-knapper-oversikt

Forklaring til hver av knappene

Huawei Q22

Har du ikke oppgradert til vår nyeste dekoder har du Q22.
Kan kun benyttes som kablet dekoder. Fungerer ikke til strømmetjenesten, Netflix.

Følg denne guiden hvis du har spørsmål om installasjon og oppsett.

Oppsett og bruk av fjernkontrollen til Q22

Altibox-fjernkontrollen har en mengde funksjoner og kan styre både tv og dekoder. Les mer om hvordan du får mest mulig ut av din fjernkontroll. Flere av forklaringspunktene har video med instruksjoner.

Forklaring til hver av knappene til fjernkontrollen

Knappene på fjernkontrollen

Q22-fjernkontroll-knapper-oversikt

Forklaring til hver av knappene

Hjelp til selvhjelp.

Innhold og kanaler i Altibox-appen

Med Altibox TV har du tilgang til både faste og valgfrie kanaler, samt strømmetjenester og betalt innhold som kjøpte filmer og serier, direkte i Altibox-appene på mobiltelefon, nettbrett eller PC/Mac. Innholdet i Altibox-appen er tilgjengelig i hele EU.*

Følgende kanaler er tilgjengelig i appen, men kun når du er hjemme:

V sport Premier League, V sport Premier League 1-4 og V sport ultra HD er kun tilgjengelig på hjemmenettverket på grunn av rettigheter.

*Merk at innhold som ikke er tilgjengelig utenfor hjemmenettet, heller ikke er tilgjengelig utenfor Norge.

Ekstrapoeng

Ekstrapoeng: Slik får du enda mer innhold

Hvis du som Altibox-kunde ønsker mer innhold enn du har poeng til å velge i tv-pakken din, kan du nå utvide poengkvoten raskt og enkelt med vår trappetrinnsmodell. Ekstrapoeng aktiveres med én gang.

Ekstrapoeng kjøper du i ‘Butikk’ i tv-portalen, på Mine sider, eller ved å kontakte vår kundeservice.

Merk at du må ha et aktivt tv-produkt med valgfrihet inkludert for å kunne kjøpe ekstrapoeng.

Spørsmål og svar om ekstrapoeng

Mine sider og i «Butikk» på dekoder kan du kjøpe poengpakker med 10, 25, 50, 75, 100, 150 eller 200 poeng.

 

Hvis du allerede abonnerer på en poengpakke og kjøper en ny, vil den nye poengpakken erstatte den gamle automatisk. Aktivering av ny poengpakke skjer umiddelbart.

 

Nei, det er ikke mulig å kjøpe flere poengpakker. Dersom du har behov for å øke poengkvoten din, så kan du velge en større poengpakke enn det du har i dag. Da vil den nye poengpakken erstatte den gamle poengpakken din med én gang.

 

Nei, poengpakker har ingen bindingstid. Ved oppsigelse av ekstra poeng gjelder ordinær oppsigelsestid som er ut inneværende pluss én måned.

 

  1. Gå inn på Mine sider eller «Butikk» på dekoder og velg den poengpakken du ønsker.
  2. Når du har bekreftet bestilling av ny poengpakke, vil den nye pakken erstatte den gamle poengpakken din automatisk. Den nye pakken vil aktiveres med én gang.
Spørsmål og svar - våre strømmetjenester

Hvis du har Altibox Modell A, så ligger Netflix-appen klar til innvalg i din tv-portal eller på Mine sider.

Hvis du har Q22-boksen, så har den ikke støtte for Netflix. Grunnen er at Netflix stiller spesielle sikkerhetskrav som ikke denne tv- og strømmeboksen oppfyller. Kravet er ikke relevant for andre tjenester og utstyr fra Altibox.

Dersom du har Q22 og ønsker Netflix rett i tv-portalen, kan du  oppgradere til Modell A eller bestille en tilleggsdekoder.

 

Hvis du har Modell A, kan du se Netflix i UHD-kvalitet*.

Modell A vil vise UHD i HDR 10 og signalere dette korrekt til din tv, dersom den støtter HDR 10.

Les mer om UHD og HDR 10 her

Ja, Amazon Prime leverer innhold opp til UHD-kvalitet med støtte for HDR 10, uansett om du benytter Q22 eller Modell A.

Les mer om UHD-standarden HDR 10.

*Gjelder for innhold som er tilgjengelig i UHD-kvalitet.

 

Dolby Atmos er et 360 graders lydsystem fra Dolby, som støttes både av Q22 og Modell A. Innhold med Dolby Atmos-lyd finnes både på Netflix og Amazon Prime, og stadig flere tilbyr denne lydstandarden.

For å bruke Dolby Atmos må du koble tv/hjemmekinoutstyr/lydplanke via HDMI, og utstyret må støtte Dolby Atmos.

TV 2 Play hos Altibox

Med TV 2 Play Basis får du tilgang til et stort utvalg filmer og serier, nyhetssendinger, aktualitetsprogrammer og hele underholdningsarkivet til TV 2. Det er en helt drøss med tv-favoritter – tilgjengelig hvor du vil, når du vil.

Hvis du ikke har TV 2 Play Basis i din tv-pakke, kan du velge det inn for 10 poeng på Mine sider.

Ønsker du å oppgradere til en annen TV 2 Play-pakke, for eksempel for å slippe reklame i sendingene eller for å se Eliteserien, kan du gjøre det hos TV 2 med Altibox-rabatt i linken under. Dette krever at du har TV 2 Play Basis innvalgt, samt bruker og passord til Mine sider hos Altibox.
Oppgrader til annen Play-pakke

Ofte stilte spørsmål om TV 2 Play

Hvorfor må jeg registrere meg hos TV 2 for å bruke tjenesten?
Først og fremst for å sikre at du ikke har dobbelt abonnement, men TV 2 ønsker også å kunne informere om TV 2 Play Basis-produktet, samt oppsalgsmuligheter.

TV 2 har også en egen hjelpeside for Altibox-brukere her, så sjekk ut den: https://hjelp.tv2.no/hovedkategori/leverandorer/altibox

 

Netflix direkte fra Altibox

Netflix tilbyr nærmest ubegrensede mengder serier, filmer og dokumentarer – for både barn og voksne.

Med den nye Modell A-dekoderen fra Altibox kan du bruke Netflix-abonnementet ditt rett i tv-portalen.

Hvis du ikke har Netflix, kan du velge det inn med poeng på Mine sider – eller du kan oppgradere til produktpakken Altibox Extra og få Netflix inkludert i pakken.

 

Ofte stilte spørsmål om Netflix fra Altibox

Slik ser du Altibox på Apple TV
Slik ser du Altibox på Apple TV

Med Altibox-appen på Apple TV kan du se Altibox TV både i og utenfor hjemmet. Start programmer forfra, sett på opptak eller bruk programarkiv og strømmetjenester.

AppleTV

Dette trenger du for å se Altibox på Apple TV

  • Apple TV 4 eller Apple TV 4K.
  • Aktivt abonnement på Altibox TV.
  • Tilgang til internett.

Slik logger du på Altibox-appen i Apple TV

  • Du blir automatisk pålogget når du er tilkoblet ditt hjemmenettverk.
  • Utenfor hjemmet logger du inn med brukernavn og passord.

Hvilke funksjoner og innhold finnes i Altibox-appen på Apple TV?

  • Appen oppdateres fortløpende med flere og bedre funksjoner og mer innhold.
  • Mulighet for strømmetjenester som HBO Max, Netflix, Nordisk Film+, NatGeo Now og FilmFavoritter fra Viasat.
  • Programarkiv der du finner mange programmene fra den siste uken, uten at du trenger å sette de på opptak.
  • Se de fleste tv-kanaler hvor og når du vil, start programmer forfra og ta opptak av dine favorittprogrammer.
  • I den siste versjonen av appen er det også mulig å velge videokvalitet ved strømming via innstillinger.
  • Husk å oppdatere til siste versjon av appen i App Store for å få tilgang til de nyeste funksjonene.

Har Altibox-appen på Apple TV begrensninger?

  • Utvalget av tv-kanaler og funksjonalitet avhenger av type abonnement og valgt innhold.
  • Som vanlig vil innholdsrettigheter begrense kanalutvalget utenfor hjemmenettverket. Enkelte programmer og kanaler kan derfor bare vises når du er hjemme.
TV portal utilgjengelig?

‘Tv-tjenesten er for tiden utilgjengelig’?

Dette er en standard melding når din dekoder er koblet til tv-en men mangler tilkobling til internett.

 

Gjør en omstart av tv-utstyret ditt

Forsøk først å ta en ‘kaldstart’ på dekoderen ved å trekke ut stikkontakten, vente noen sekunder og sette den tilbake på plass.

Hvis dette ikke løser problemet, gjør du en omstart av hjemmesentral ved å trekke ut og sette tilbake strømkabelen.

 

Sjekk driftsmeldinger på Mine sider

Logg på Mine Sider for å sjekke om det er feilmeldinger for ditt område som kan forklare hvorfor du ikke har tilgang til tv-portalen.

 

Sjekk tilkoblinger og kabler

Hvis omstart ikke hjelper, bør du sjekke kablingen mellom dekoder og hjemmesentral. Prøv å koble direkte fra dekoder til hjemmesentral ved hjelp av en lang nettverkskabel for å kunne utelukke at intern kabling via for eksempel punkt i veggen eller signalforsterker som Google Wifi er problemet. Forsøk flere nettverksporter i hjemmesentralen og eventuelt en annen nettverkskabel for å være helt sikker.

 

Fungerer det fremdeles ikke?

Ta kontakt med vår kundeservice.

Sort tv-skjerm?

Ingen signal eller sort TV?

Sjekk dette før du ringer oss.

1. Driftsmeldinger på Mine Sider

Hvis det er linjebrudd eller feil på sentraler i ditt område, vil det ligge en melding på Mine sider. Gå inn via mobildata eller på jobb og sjekk dette først. Din Altibox-leverandør vil få rettet feilen – det er ikke noe du kan gjøre selv.

2. Er dekoderen på?

Det første du bør sjekke, er om dekoder står på og lyser. Det skal lyse grønt på Q22 og hvitt på Modell A – se på undersiden i front på sistnevnte. Hvis det ikke gjør det, skru på dekoderen og se om det løser problemet.

3. Har du valgt rett kilde/input på TV-en?

Tv-en må være innstilt på Altibox-dekoderen som kilde til lyd og bilde, og ikke for eksempel på DVD-spilleren din. Altibox-dekoderen skal vanligvis være på en HDMI-inngang.

Gjør følgende: Bruk fjernkontrollen og knappen merket «AV», «Source» eller «Meny», «Innstillinger» og deretter «Input». Noen fjernkontroller har også denne knappen:

Problemer med å koble fjernkontrollen til dekoder? Les mer her.

4. Kjør omstart på alt utstyr

Restart hjemmesentralen ved å trekke ut stikkontakten, vente noen sekunder og så sette den inn igjen. Vent på at alle innstillinger og tilkoblinger skal bli aktive.

5. Prøv en annen HDMI-kabel

Mange Altibox-kunder har gamle HDMI-kabler montert mellom tv-en og dekoderboksen. Gamle kabler som har kommet i klem eller har smuss på kontaktene, vil før eller siden gå ut over bildekvaliteten.

Forsøk å bytte HDMI-kabel dersom tv-bildet er utilfredsstillende.

6. Er dekoderen koblet til hjemmesentralen?

Sjekk at nettverkskabelen ut fra dekoder står i punkt i veggen eller er koblet direkte til hjemmesentralen. Sjekk at kabelen står i rett port i hjemmesentralen:

FMG: M2M, LAN1 eller LAN2.

ZyXEL P2812 og P2812ac: LAN2, LAN3 eller LAN4.

7. Er tv-en koblet til dekoder?

Sjekk at alle kabler er koblet skikkelig til på, og at kabelen ikke er brutt eller skadd.

8. Sjekk nettverkskabelen

Gamle standarder eller skadde nettverkskabler gir dårlig signal. Nye CAT5e og høyere standard er anbefalt.

Hakker/fryser tv-bildet?

Hakker eller fryser tv-bildet?

Hakking eller fullstendig frys av tv-bildet kan være resultat av nettverksproblemer. Prøv disse tipsene for å få et godt tv-bilde:

 

1. Sjekk driftsmeldinger på Mine sider

Er det problemer med internett i området der du bor, vil det dukke opp en driftsmelding hvis du logger inn på Mine sider. Ved eventuelle feil vil du få et normalt tv-bilde tilbake når problemet er løst.

 

2. Er du tilkoblet nett?

Dersom tv-dekoderen ikke fungerer, er det lurt å sjekke om du har internett. Dersom du nylig har mistet tilgang til nettet, kan du forsøke å gjøre en omstart av hjemmesentralen (boksen som gir deg internett-tilgang) ved å dra ut stikkontakten, vente noen sekunder og sette kontakten inn igjen.

 

3. Start utstyret på nytt

Hvis du opplever at tv-bildet hakker eller fryser, kan det hjelpe å dra ut stikkontakten fra tv-dekoderen. Vent noen sekunder før du setter kontakten inn igjen. Fungerer ikke dette, vil neste steg være å gjøre en omstart av hjemmesentralen.

 

4. Har du flere dekodere?

Har du mer enn én dekoder, og det bare er den ene dekoderen som ikke virker, kan du bytte dem om for å sjekke om feilen skyldes plasseringen eller dekoderen.

Det er også lurt å sjekke om det er noe galt med kabelen, ved å bytte om kablene til tv-dekoderne.

 

5. Sjekk oppkoblingen

Dersom dekoderen er tilkoblet via trådløst nett, kan du forsøke å heller bruke kabel. Hjelper dette, er det mulig at den trådløse forbindelsen ikke fungerte godt nok.

Se tv på altibox.no

Med vår underholdningspakke kan du se direkte tv via din nettleser. Logg inn med ditt brukernavn og passord til mine sider og få full tilgang.

Se tv på tv.altibox.no

Velg kanaler og strømmetjenester

Slik velger du kanaler, sportspakker og strømmetjenester

Abonnementet ditt kommer med en pott poeng, som du kan bruke til å velge inn den underholdningen DU ønsker. Under gir vi deg en kjapp guideDitt tittel kommer her til hvordan du bruker poengene dine. Ønsker du heller å se en video om hvordan du bruker poeng, finner du den her.
steg1

Steg 1 – Logg inn på Mine sider

Mine sider-knappen finner du øverst i hjørnet her på altibox.no.

Dersom du har flere kundeforhold, for eksempel hjemme og på hytta, velger du hvilket av disse du ønsker å gjøre endringer i kanalutvalget på.

Logg inn eller opprett bruker på Mine sider her.

 

steg2

Steg 2 – Velg ditt favorittinnhold

Veien til favorittinnholdet ditt finner du øverste i den venstre kolonnen.

Ønsker du mer innhold samtidig, i stedet for å bytte ut og inn, kan du klikke deg inn og kjøpe ekstrapoeng under ‘Kjøp kanal- og poengpakker’.

 

steg3

Steg 3 – Sjekk poengsaldoen

Å sjekke saldoen før du går i gang med å snope i kanal- og strømmeuniverset kan være smart!

Oversikten ligger i fet skrift ved siden av «Lagre»-knappen.

Nå er du klar til å plukke ut ditt favorittinnhold.

 

steg4

Steg 4 – Velg og vrak

Her er det bare til å velge og vrake. Din saldo ligger hele tiden tilgjengelig på toppen av skjermen, også når du scroller nedover.

I boksen til høyre på skjermen kan du velge hvilken rekkefølge kanalene og strømmetjenestene skal vises.

Spesielt for kanaloversikten kan det være nyttig å velge «Navn» når du skal sortere kanalene.

 

steg5

Steg 5 – Husk å lagre endringene

Etter at du har valgt inn de kanalene og strømmetjenestene du ønsker, må du huske å klikke på «Lagre».

Du vil da få en melding om at nytt innhold som er valgt inn blir tilgjengelig innen én time. Vanligvis er innholdet på plass mye kjappere både på tv, mobil og nettbrett!

Dersom du har valgt mer innhold enn du har tilgjengelige poeng til, vil du få opp melding om dette. Du kan da klikke deg videre for å kjøpe flere poeng- eller kanalpakker.

 

Oversikt kanaler og innhold

Innhold og kanaler du kan velge på Altibox TV

Med Altibox TV har de fleste en pakke med faste kanaler samt 5, 10, 50 eller 100 poeng som du kan bruke til å velge inn enkeltkanaler og strømmetjenester. Disse kan du velge inn og ut så ofte du vil!* Lær hvordan du bruker poeng her.

Velg dine strømmetjenester og kanaler på Mine sider, via nettleser på mobil, nettbrett eller pc/mac. Under ser du en komplett oversikt over alt innhold du finner hos oss.

Trenger du flere poeng, kan du bestille ekstrapoeng på Mine sider.

Strømmetjenester

 

50 poeng*
50 poeng
40 poeng
10 poeng
15 poeng
10 poeng
5 poeng
0 poeng

Sportskanaler

40 poeng
5 poeng
5 poeng
Valgfrie kanaler

I tillegg til strømmetjenestene og sportspakkene over, kan du også velge enkeltkanaler inn og ut av tv-pakken din ved hjelp av poengene dine. Her er kanalene som du kan velge mellom.

 

Velger du inn en av disse kanalene, får du i tillegg til direktesendt innhold inkludert et eget strømmearkiv med utvalgte serier du kan se når du vil.

 

5 poeng
2 poeng
2 poeng
1 poeng
1 poeng
De understående kanalene er «bare» lineære tv-kanaler, men til flere av dem vil du finne et programarkiv med mye av det som har blitt sendt på kanalen den siste uken:

TV3+

1 poeng

TV 2 Livsstil

1 poeng

VOX

3 poeng

Discovery Channel

2 poeng

BBC News

1 poeng

CNN International

1 poeng

Disney Channel

1 poeng

Disney Junior

1 poeng

Cartoonito

2 poeng

Nickelodeon

2 poeng

Nick Junior

2 poeng

Nicktoons

2 poeng

Bilkanalen Auto Motor og Sport TV

1 poeng

The HISTORY Channel

2 poeng

HISTORY2

2 poeng

Mezzo

2 poeng

Mezzo Live HD

2 poeng

MTV

2 poeng

MTV Hits

2 poeng

club MTV

2 poeng

MTV 80s

2 poeng

MTV 90s

2 poeng

MTV 00s

2 poeng

MTV Live

2 poeng

National Geographic

2 poeng

National Geographic Wild

2 poeng

Love Nature

3 poeng

VGTV

1 poeng

SVT1

2 poeng

SVT2

2 poeng

TV4 HD

2 poeng

DR 1 HD

2 poeng

DR 2

2 poeng

TV 2 DK

2 poeng

ARD Das Erste

1 poeng

3 Sat

1 poeng

Sat.1

1 poeng

RTL Television

1 poeng

Al-Jazeera

1 poeng

Al Jazeera English

1 poeng

CNBC Europe

1 poeng

TVE Internacional

1 poeng

Euronews

1 poeng

Sky News

1 poeng

TVE 24

1 poeng

Rai Uno

1 poeng

FIGHT SPORTS

3 poeng

Investigation Discovery

1 poeng

Discovery Science

1 poeng

Animal Planet

1 poeng
Frikanalen
TVL

Visjon Norge

1 poeng

Kanal 10

1 poeng

GOD TV

1 poeng

TV5MONDE

1 poeng

France 2 HD

1 poeng

France 3

1 poeng

Extreme Sports Channel

2 poeng

Nautical Channel HD

3 poeng

Travel Channel

3 poeng

TV Polonia

1 poeng

Norway Live

1 poeng

BBC Nordic og BBC Nordic+

5 poeng

Viasat Explore

2 poeng

Viasat History HD

2 poeng

Viasat Nature HD

2 poeng

TLC Norge

2 poeng

MyZen TV

2 poeng

Museum TV

2 poeng

Faste kanaler og tjenester

Kanalene er inkludert i ditt abonnement. Disse kan ikke velges bort.

 

NRK1
NRK2
TV 2 Direkte
NRK3
TVNorge
TV 2 Nyheter
FEM
TV3
MAX
TV 2 Zebra
TV6
Heim
Naturkanal1
UATV
Nickelodeon Global
TV Vest Vestland
TV Vest Rogaland
TV Haugaland
Sunnmøre Live
Trønder TV
TV Agder
TV1ø
TV Østfold
TV Nord
NRK1 HD Lydtekst
NRK2 HD Lydtekst
NRK3 HD Lydtekst
NRK1 Tegnspråk
NRK Rogaland 24
NRK1 Innlandet
NRK1 Oslo og Viken
NRK1 Vestfold og Telemark
NRK1 Sørlandet
NRK1 Rogaland
NRK1 Nordnytt
NRK1 Nordland
NRK1 Møre og Romsdal
NRK1 Midtnytt
NRK1 Vestlandsrevyen
Peis
Akvarium
Pluto TV
Altibox X

Innhold som kan kjøpes

 

Prime Video

Med Prime Video kan du se drøssevis av kritikerroste originalserier og prisbelønte film- og seriefavoritter. På Prime finner du garantert noe du liker!

Les hvordan du bestiller strømmetjenesten her.

79,- pr. md.

 

V premium

Se sport uten forsinkelser med kanalpakken V premium. Du får fem Premier League-kanaler, kanalene fra V sport-pakken og V sport ultra HD. Strømmetjenesten Viaplay Film & Serier er også inkludert.

 

679,- pr. md.

 

Viaplay Total

Strømmetjeneste med all sport fra Viaplay, som Premier League, FA Cup, Formel 1 og golf, i tillegg til film og serier. Her kan du strømme Premier League-kamper når du er på reisefot (innenfor EU).

749,- pr. md.

 

Viaplay Medium

Strømmetjeneste med all sport og underholdning fra Viaplay – med unntak av Premier League-kamper. Her ser du Formel 1, UEFA Europa League, FA Cup, golf, håndball – og mye mer!

399,- pr. md.

 

V series & film

Med V series & film får du fem kanaler dedikert til film og serier! Ta del i de seneste filmpremierene, prisbelønte tv-serier og barnas favoritter.

119,- pr. md.

 

V sport, series & film

Kanalpakke med sport og en mengde filmer og serier. Du får 6000 timer direktesendt sport som Bundesliga, Formel 1, NFL, NHL og mye mer.

399,- pr. md.

 

Rikstoto Direkte

For deg som liker hestesport. Direktesendte trav- og galoppløp, samt intervjuer, reportasjer, analyser og tips. Ta kontakt med kundesenteret for å kjøpe pakken.

 

195,- pr. md.

 

Ekstrapoeng

Med ekstrapoeng kan du velge enda mer innhold inn i tv-pakken din. Velg mellom 10, 25, 50, 75, 100, 150 eller 200 poeng.

 

Fra 25,-

Lyd og bildekvalitet

Teknisk kvalitet på lyd og bilde

Altibox leverer utstyr og sendinger av svært høy kvalitet – både på lyd og bilde. Sørg for å få den beste opplevelsen, enten det er på mobiltelefon, nettbrett, datamaskin eller tv-skjerm.
Spørsmål og svar: Våre standarder

Adaptive streaming eller adaptive bitrate (ABR) gjør at appen eller webleseren (klienten) automatisk velger det beste kvalitetsnivået på bilde og lyd som er mulig, gitt netthastigheten du til enhver tid har.

Med ABR slipper du at videoen hakker og stopper mens enheten laster inn mer data (bufring). I stedet vil kvaliteten på bildet variere og ofte starte litt lavt først i videoen, mens den så jobber seg opp til høyere kvalitetsnivå etter noen sekunder.

Standardene H.264 og H.265

Altibox bruker både den eldre H.264-standarden og den nyere H.265-standarden som grunnteknologier i all vår video encoding. Bitratene varierer fra 0kbps til 12mbps, avhengig av bevegelse og kompleksitet i videoen. Dette gir deg som kunde vesentlig bedre bildekvalitet fordi “bittene” brukes selektivt på det innholdet som krever høyest bitrate.

 

Altibox gjør automatisk valg av lydformat basert på en kombinasjon av netthastighet, hvilken enhet du bruker, og hvilke lydformater som er tilgjengelige fra innholdsleverandøren.

For eksempel vil Altibox sin HBO-tjeneste levere lydformatet AAC-LC på 160 kbps når du ser en film på nettbrett på hytta. Hvis du spiller den samme filmen med surroundanlegg hjemme i kjellerstua, får du Dolby Digital på mellom 384 og 640 kbps. Slik får du den beste lyden tilpasset situasjonen du befinner deg i.

AAC tar over for MP3

Lydformatet advanced audio coding (AAC) er oppfølgeren til det eldre lydformatet Mpeg1 Layer 3, kjent som MP3. AAC gir bedre lydkvalitet enn MP3 på lave bitrater/lav datahastighet.

For eksempel gir AAC med bitrate 256 kbps en bedre lydopplevelse enn MP3 med bitrate 320 kbps.

Du vil svært ofte få AAC-lydformat fra Altibox.

Les mer og sammenligne eldre og nyere audio-formater: https://opus-codec.org/comparison/

AAC vs. Dolby Digital

AAC er også et mer effektivt format enn Dolby Digital (AC3). AAC-familien av lydformater er nyere og mer moderne enn det aldrende Dolby AC-3 formatet.

Typisk leverer Altibox ett stereospor i AAC-LC på 160kbps men sender «rått» gjennom Dolby Digital AC-3-sporet fra innholdsleverandør. AC-3 sporet vil typisk ligge mellom 384kbps og 640kbps for 5.1-sendinger.
På alle filmtjenester leverer Altibox også et stereospor med AAC-LC på 160kbps. Her har vi imidlertid gått over til Dolby Digital Plus på surround. Dolby Digital Plus er en versjon av Dolby Digital med noen små forbedringer i selve formatet.

 

Med bredbånd levert over fiber gjennom Altibox er du sikret en kontinuerlig høy og stabil nedlastingshastighet, uavhengig av hvor mange andre som bruker nettet i ditt område.

Du er garantert høykvalitets videooverføring uten avbrudd.

Bredbånd kan også levers over andre fysiske medier, slik som coax-kabel, telefonlinjer og satelitt. Alle disse har imidlertid en mengde ulemper sammenlignet med fiber.
Altibox fiber leveres i dag gjennom et såkalt aktivt optisk nettverk (AON), som på godt norsk betyr detikert båndbredde til deg som kunde, altså ikke delt med naboen.

Sammenligning av satelitt/5G og fiber/Altibox:

 

Deles kapasiteten med andre brukere? Varierer tilbudet ut fra avstand Har du like mye datakapasitet ned som opp?
Fiber/Altibox Nei Nei Ja
5G Ja Ja Nei
Kabel-tv Ja N/A Nei
Telefon (ADSL) Nei Ja Nei

Med mobilappen til Altibox (last ned her) kan du sette en fast grense for bitrate eller videokvalitet. Dette gir deg mulighet til å spare data når du er på 4G eller annet nett hvor du betaler per GB.

Under «innstillinger» kan du velge mellom videokvalitetene God (396p, 0.7GB/time), Bedre (720p, 1.8GB/time) og Best (1080p, 3GB/time). Dette er snittestimater og kan variere begge veier basert på hvor komplekst bildet er. For eksempel vil sportssendinger ta mer plass mens en rolig dokumentar tar mindre plass enn indikert.

Hvis du er interessert i å se nedlastingshastigheten mens du ser på video, kan du aktivere statistikk for nerder under «innstillinger» i appen. Da får du en overlay med info hva som skjer under “panseret” mens du streamer.

 

HDMI – High Definition Multimedia Interface

HDMI er den fysiske kabelen mellom enhet og tv/receiver og det vanligste video- og lydgrensesnittet for overføring av ukomprimert video og lyd til projektor, digital-tv og lydenheter.

HDMI-kvaliteten utvikles stadig, og det finnes i dag fire nivåer i salg: Standard (legacy), High Speed, og nå Ultra (HDMI 2.1).

S/PDIF – coax eller optisk kabel for overføring av digital lyd

Står for Sony/Phillips Digital Interface, en eldre digital overføringsstandard. Støtter Dolby Digital i stereo 2.0 eller 5.1 Digital Sorround, samt stereo 2.0 i rå digital lyd (PCM).
Fysisk grensesnitt finnes som optisk «Toslink»-plugg eller coaxial RCA-plugg.

Koblingskart for lyd og bilde

AVR= Audio Video Receiver
ARC = Audio Return Channel
STB = Set top box (tv-boks)
1: Kobling av tv-boks til tv med HMDI og kobling fra tv til lydanlegg med HDMI

2. Kobling av lydanlegg mellom tv-boks og tv med HDMI

 

3. Kobling av tv-boks til tv med HMDI pluss S/PDIF og kobling fra tv til lydanlegg med S/PDIF

4. Kobling av tv-boks til tv med S/PDIF og kobling fra tv til lydanlegg med HDMI

  

5. Kobling av tv-boks til tv ved hjelp av S/PDIF

6. Kobling av tv-boks til tv med HDMI-kabel

   

 

Avansert: 10-bit og HMDI premium-kabel

De fleste nye TV-er støtter såkalt 10bit bitdybde, og dette kan slås på manuelt under videokonfigurasjon under innstillinger.

En HDMI-kabel av Premium kvalitets nivå forutsettes hvis man skal kjøre 4kp50@10bit eller høyere.
Først: Sett tv-en din til 10-bit for å vise 10-bit-innhold i korrekt hastighet, mens innhold i 8-bit blir oppkonvertert til 10-bit.
Q22-dekoderen har støtte for 10-bit. Denne støtten må på plass for at UHD (Ultra High Definition) skal fungere, da dette er et krav i HDR10-standarden. I tillegg bruker Altibox 10-bit på all HEVC encoding i vår nye headend.
  1. Endel AVR/Receivere/Lydplanker har by default satt opp en begrensning på HDMI interfacet sitt som modifiserer EDID informasjonen mellom STB og TV med MaxTMDSclock satt til 300mhz.
  2. Når man setter 4kp50@10bit, øker behovet for båndbredde til 371Mhz, og man trenger som nevnt over, minimum HDMI Premium kabel.
  3. Denne AVR-begrensningen mot UHD kan lett slås av/fjernes, enten på fronten av AVR eller i avansert i menyene. Forsøk for eksempel Settings/4k mode.
  4. Begrensingen kan ses som en factory safety-mekanisme for å unngå at kunde setter boksen til en høyere oppløsning enn kabelen kan transportere.
Spørsmål om switch

Problemer ved kobling via switch

Hvis du har flere dekodere tilkoblet samme switch, kan du oppleve hakking/frys eller at tv-portalen er utilgjengelig.
Løsningen her er ganske enkelt å ta en omstart av switchen.

Grunnen til dette problemet er videreformidling av IP-adresser som henger seg opp. Men i de aller fleste tilfellene er det et problem du kan løse helt fint selv med det klassiske «slå den av og på igjen»-trikset.

 

Velg korrekt switch

Dersom du kobler Q22-dekoder til en switch, må denne støtte såkalt IGMP snooping. I motsatt fall kan du oppleve hakking/frys og redusert kvalitet på tv-bildet.

Altibox anbefaler denne switchen som du kan bestille hos Komplett.no

Hjelp til trådløs tv

Slik kobler du dekoder og tv til Google Nest

Du kan koble tv-dekoderen din direkte til Google Nest-boksen, uansett om den er trådløs eller har nettverkskabel til ruteren. Vi anbefaler at du benytter kabel hvis du har mulighet til dette. Ved kablet oppsett skal Google-boksen være en router, da Google Nest PUNKT ikke har LAN-porter.

Husk å sette opp din Google Nest før du begynner. Hvis du allerede har et Google mesh-nettverk installert, anbefaler vi å ta en restart i Google home-appen på mobiltelefonen.

 

Slik går du fram: Kablet tilkobling

GoogleNestWifi-kablet-tilkobling

Sett opp Google Nest Wifi-boksen som en ROUTER tilkoblet hjemmesentralen din.

Tv-signalet fra Google Nest-routeren blir sendt videre fra nettverksporten <–> , på samme måte som nettverkssignalet.

Plugg den ene enden av nettverkskabelen inn i nettverksporten merket med <–> på Google Nest-routeren og plugg den andre enden inn i tv-dekoderen.

 

Slik går du fram: Trådløs tilkobling

GoogleNestWifi-tradlos-tilkobling

Den første Google Nest-boksen (ruter) må alltid stå tilkoblet hjemmesentral.

De neste Google Nest-boksene (punkter) kan du plassere hvor du vil: På loftet, i kjelleren eller andre steder hvor du ønsker god trådløs dekning.

Plugg den ene enden av nettverkskabelen inn i nettverksporten merket med <–> på Google Nest og plugg den andre enden inn i tv-dekoderen. Koble tv-en til dekoder. Nå har du trådløs tilknytning til hjemmesentralen.

OBS! Ved trådløs tilkobling er det viktig at enhetene står høyt og synlig, og ikke er hindret av betongvegger eller annet som kan forstyrre wifi-signalet.

 

Spørsmål og svar om tv-tilkobling til Google-utstyr

Ja, men du trenger en switch med IGMP Snooping-støtte, som du kan bestille her.

Switchen må kobles bak en Google Nest Wifi-enhet i internettporten markert med < — > og vil dele ut enten tv-signal eller internett-signal alt etter utstyr som tilkobles.

 

Ja, om du har Google Nest Wifi eller Google Wifi eller en kombinasjon av disse, vil tv-dekoderen få det samme signalet og tv-en vil virke på samme måte.

 

Ved sort skjerm eller frys etter noen sekunder, må du tilbakestille hjemmesentralen din. Trykk med en binders eller annen tynn gjenstand på reset-knappen på baksiden av hjemmesentralen i 10 sekunder. Etter at dette er gjennomført, må Google-nettverket restartes i Google home-appen.